برگزیده مسابقات بین‌المللی گرافیک در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

علاقه‌مند کردن دانشجویان به رشته گرافیک در گرو شفاف‌سازی بازار کار به‌صورت علمی

۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۸ کد : ۱۶۸۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۴

شیما اثنی عشری، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با شفاف‌سازی بازار کار به‌صورت علمی و تخصصی برای دانشجویان می‌توان آن‌ها را به فراگیری صحیح اصول گرافیک و حضور در بازار کار تشویق و دلگرم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌ها با داشتن اساتید و دانشجویان نخبه و با انگیزه می‌توانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.

اگر اساتید دانشگاهی مسئله‌محور باشند، به تربیت دانشجویانی ایده‌پرداز، کارآفرین و با انگیزه می‌پردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. حضور اساتید نخبه و با تجربه‌ که دارای مقالات پراستناد علمی دارند و در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی برگزیده می‌شوند، هر کدام گنجینه‌ای برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

در همین راستا خبرگزاری آنا با شیما اثنی عشری، گرافیست و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شرق و تهران غرب به گفتگو نشسته‌ است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

                    

انجمن‌های علمی می‌توانند نقش بسزایی در تولید علم ایفا کنند

آنا: اساتید و دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟

اثنی عشریقطعاً با همکاری و تعامل دوسویه اساتید و دانشجویان می‌توان در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص تولید علم به موفقیت رسید. همچنین گروه‌های تخصصی، انجمن‌های علمی و تیم‌های بین‌المللی علمی و عملی می‌توانند نقش بسزایی در پیشبرد علوم و تولید علم ایفا کنند.

آنا: در کدام مسابقات بین‌المللی رتبه برتر را کسب کردید؟ چگونه موفق‌ شدید که به این موفقیت بین‌المللی دست یابید؟ چه معیارهایی مدنظر داوران بود؟

اثنی عشری: بنده در سه مسابقه بین‌المللی و یک مسابقه داخلی مقام کسب کرده‌ام.

نخست اینکه توانسته‌ام مقام سوم جهانی در فستیوال جهانی ۲۰۲۰ bioart با رویکرد انسان و ویروس و در همین مسابقه مجدد مقام ششم جهانی را در گروه گرافیک کامپیوتر کسب کنم.

دوم اینکه در مسابقه بین‌المللی کارتون در کشور اسپانیا با موضوع فرانچسکو د کواییدو ۲۰۲۰ ( نویسنده اسپانیایی) یکی از آثار من راه پیدا کرد که جایزه‌ام نمایش ۳ اثر از من در ۵ دوره از نمایشگاه بین‌المللی در اروپا است.

سوم اینکه مقام برتر در پوستر صلح و بهار در نوروز امسال ۹۹ را به دست آوردم که این مسابقه به‌صورت بین‌المللی بود و در ایران انجام شد.

چهارم اینکه در بخش مسابقات ملی امسال یکی از آثار من که «لوگو» نام کتاب بود در جشنواره ملی تایپوگرافی ایرانی با موضوع کتاب همدم من، توانست جز برترین‌ها قرار بگیرد و از طرف استادان بزرگ و نامدار هنر ایران جوایزی به بنده تعلق گرفت.

کسب و موفقیت هر انسانی، بدون شک لطف پروردگار بخشنده بوده که به هر انسانی استعدادهایی در خور شخصیت او داده است و با ایمان به خدا می‌توان استعدادها را شکوفا ساخت. بنده با مطالعات هنری، تمرین و غلبه بر نقاط ضعف و جبران ضعف‌ها توانستم  مقام‌هایی در سال ۹۹ کسب کنم. معیارهای مدنظر داوران در تمامی مسابقات، نوآوری، شناخت موضوع و بیان مطلب بود.

ضرورت پرورش تیم‌های حرفه‌ای هنری برای حضور دانشجویان در مسابقات بین‌المللی

آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت تولید علم و شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی ملی و بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟

اثنی عشری: در مقوله هنر به‌خصوص در رشته‌های تجسمی، فردگرایی به‌شدت رو به افزایش است. برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی می‌توان آن‌ها را به سمت کارهای گروهی مانند پرورش تیم‌های حرفه‌ای هنری که فقط مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کنند، سوق داد. همچنین حمایت از ایده‌های نو دانشجویی و قرار دادن فضا برای رشد خلاقیت‌ها و سپردن مسئولیت به دانشجویان در فضای دانشگاهی می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.

لزوم تشکیل کارگروه‌هایی در وزارت علوم برای حمایت از دانشجویان نمونه

آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
اثنی عشریبا توجه به اینکه پیگیر اینگونه مسائل دانشجویی هستم، باید کارگروهایی در وزارت علوم تشکیل شود که به‌صورت ناظر کیفی بر پرورش و حمایت از دانشجویان نمونه باشد. با تدابیر روز می‌توان به تعاملات فی مابین دانشگاه و دانشجو نیز دست یافت.

بسترسازی مناسبی برای برگزاری همایش‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد

آنا: آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان و اساتید در مسابقات و همایش‌های علمی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟

اثنی عشریدر دانشگاه آزاد اسلامی بسترسازی مناسبی برای برگزاری مسابقات و همایش‌های علمی به‌طور معمول وجود دارد اما انتقاداتی هم در این زمینه نیز است و جای برخی فراخوان‌ها و مسابقات خالی است. امیدوارم اگر همایشی برپا می‌شود حتماً از اساتید حق‌التدریس به‌عنوان دبیر اجرایی، هیئت داوران و... استفاده شود. چرا که در جامعه اساتید حق‌‌التدریس بسیاری از همکارانم دارای مقام‌های متعدد بین‌المللی و ملی هستند.

علاقه‌مند کردن دانشجویان به رشته گرافیک در گرو شفاف‌سازی بازار کار به‌صورت علمی و تخصصی

آنا: با توجه به اینکه متخصص گرافیک هستید، درباره کاربردهای علم گرافیک در زندگی بشر توضیح دهید. چطور می‌شود دانشجویان را به این رشته علاقه‌مند کرد؟

اثنی عشری: امروزه کاربرد گرافیک در علوم مختلف بسیار شناخته شده است. به‌طور یقین می‌توان اینگونه دانست که تمام علوم و مشاغل به یک گرافیست نیازمند هستند. به‌طور مثال در حوزه پزشکی، بنده وبیناری با عنوان گرافیک در حوزه پزشکی برگزار کردم که زیر نظر دانشکده فنی دکتر شریعتی بود. در این وبینار به بررسی زوایا و حضور اینفوگرافیک و کمک این علم که یکی از رشته‌های تخصصی ارتباط تصویری است، اشاره کردم.

حضور گرافیک در حوزه‌های روانشناسی نیز  مهم است. در این راستا کتابی تحت عنوان طراحی پارک برای کودکان اوتیسم نوشتم که به بررسی نیاز جدی پارک مخصوص فرشتگان اوتیسم پرداخته شده است. کمک گرافیک و شهرسازی به ایجاد این پارک در تمام شهرها، رویکرد اصلی این کتاب است.

در واقع با شفاف‌سازی بازار کار به‌صورت علمی و تخصصی برای دانشجویان می‌توان آن‌ها را به فراگیری صحیح اصول گرافیک و حضور در بازار کار تشویق و دلگرم کرد.

در ادامه برخی از طرح‌های برگزیده شیما اثنی عشری، برگزیده مسابقات بین‌المللی می‌آید.